Από την ημέρα της άρσης της απαγόρευσης της πετρελαιοκίνησης σε Αθήνα και Θεσσαλονίκη θα αρχίσουν ουσιαστικά και τα διλήμματα για τον υποψήφιο αγοραστή αυτοκινήτου. Σήμερα η αγορά του πετρελαιοκίνητου, λόγω της απαγόρευσης, παραμένει σε πολύ χαμηλά επίπεδα.
Στο διαδίκτυο υπάρχουν χιλιάδες σελίδες (..κυρίως στα αγγλικά) με ανάλυση των πλεονεκτημάτων και των μειονεκτημάτων των βενζινοκινητήρων και των πετρελαιοκινητήρων.
Με μία επίσκεψη σε σελίδα, όπου κατατάσσουν τα αυτοκίνητα με βάση τις εκπομπές CO2, το πρώτο συμπέρασμα που βγαίνει είναι η σημαντική υπεροχή των πετρελαιοκινήτων.
Στον παρακάτω πίνακα 1 εμφανίζονται όλα τα τεχνικά στοιχεία των 10 καλύτερων αυτοκινήτων ως προς τις εκπομπές CO2, στην Αγγλία. Τα στοιχεία του πίνακα έχουν μεταφερθεί από τη σελίδα του Environmental Transport Association: http://www.eta.co.uk/car_buyers_guide/ten_best
πίνακας 1 |
Συμπέρασμα: Στα 10 καλύτερα, τα 8 είναι diesel , 1 βενζίνη και 1 βενζίνη υβριδικό.
Εξ αρχής θα πρέπει να τονισθεί ότι τα τελευταία 20 χρόνια έχουν γίνει σημαντικές παρεμβάσεις σε όλες τις κατηγορίες οχημάτων με στόχο τη μείωση των περιβαλλοντικών επιπτώσεων (κατασκευή, λειτουργία, ανακύκλωση -life cycle assessment).
Στην παρακάτω φωτογραφία φαίνονται όλα τα σημεία που επιδρούν στις εκπομπές και για τα οποία έχουν γίνει ή γίνονται συνεχώς βελτιωτικές παρεμβάσεις.
ΠΛΕΟΝΕΚΤΗΜΑΤΑ – ΜΕΙΟΝΕΚΤΗΜΑΤΑ
1: Ο πετρελαιοκινητήρας έχει καλύτερη ροπή και μάλιστα στις χαμηλές στροφές εκεί δηλ που τη χρειαζόμαστε
2: Ο πετρελαιοκινητήρας έχει πιο βαριά κατασκευή σε σχέση με αυτή του βενζινοκινητήρα, λόγω των λειτουργικών χαρακτηριστικών (πίεση, θερμοκρασία, δυναμική κλπ)
3: Ο Βενζινοκινητήρας έχει λιγότερο θόρυβο και κραδασμούς, παρά την σημαντική εξέλιξη των πετρελαιοκινητήρων νέας γενιάς.
4: Ο Βενζινοκινητήρας έχει καλύτερη ελαστικότητα.....,
δηλ πιο γρήγορη ανταπόκριση στις απαιτήσεις οδήγησης
πίνακας 2 |
5: Η ενεργειακή απόδοση του βενζινοκινητήρα είναι περίπου 25-27% ενώ του πετρελαιοκινητήρα υπερβαίνει το 36-38% και εάν διαθέτει και υπερσυμπιεστή (turbo) τότε ξεπερνά και το 50%. Η καλύτερη ενεργειακή απόδοση μεταφράζεται και σε αντίστοιχο κέρδος στην κατανάλωση καυσίμου.
(Το κέρδος αυτό στην χώρα μας θα είναι μεγαλύτερο από αυτό του πίνακα 1, διότι η τιμή του πετρελαίου είναι μικρότερη από αυτή της βενζίνης ενώ στην Αγγλία ισχύει το αντίθετο).
6: Στους συμβατικούς κινητήρες η έλλειψη του συστήματος έναυσης έκανε πιο απλό στη λειτουργία τον πετρελαιοκινητήρα , σήμερα όμως για τους πετρελαιοκινητήρες και βενζινοκινητήρες, τα εξελιγμένα συστήματα έγχυσης του καυσίμου , οι αναγκαίες ηλεκτρονικές ρυθμίσεις σε real time μέσω δεκάδων αισθητήρων, καθιστά το βαθμό πολυπλοκότητας περίπου ίδιας σημαντικότητας.
7: Το κόστος συντήρησης είναι σήμερα περίπου το ίδιο.
8: Η βαριά κατασκευή, τόσο του κινητήρα όσο και του αμαξώματος, εξασφάλιζε και εξασφαλίζει διπλάσιο χρόνο ζωής στο όχημα, όχι όμως και στα συστήματα αντιρρύπανσης.
9: Το κόστος παραγωγής του πετρελαιοκίνητου είναι μεγαλύτερο (περίπου 10%)
10: Το πετρελαιοκίνητο κατηγορείται κυρίως για τις εκπομπές σωματιδίων (PM) και ΝΟΧ, όμως η νέα τεχνολογία αντιρρύπανσης έχει φθάσει τα επίπεδα των εκπομπών αυτών, σε όμοια με αυτά του βενζινοκίνητου, κάτι που μπορεί να το εξακριβώσει κανείς από τον πίνακα των οριακών τιμών για την τεχνολογία euro VI.
Με βάση λοιπόν τα παραπάνω διακρίνουμε μια ισοπαλία, ίσως και κάποια ελαφριά υπεροχή του diesel σε ορισμένες κατηγορίες οχημάτων.
Σε κάθε περίπτωση ο καταναλωτής θα πρέπει να έχει τη δυνατότητα, όπως και οι άλλοι Ευρωπαίοι, να επιλέγει με βάση τα δικά του τεχνικοοικονομικά και περιβαλλοντικά κριτήρια. Μην ξεχνάμε επίσης ότι οι ετήσιες πωλήσεις των πετρελαιοκινήτων σε όλη την Ευρώπη σήμερα ξεπερνούν το 50% των συνολικών. Υπάρχουν χώρες όπως η Γαλλία, το Βέλγιο όπου οι ετήσιες πωλήσεις των πετρελαιοκινήτων οχημάτων υπερβαίνουν το 70% των συνολικών.
πίνακας 3 |
Η πολιτεία θα πρέπει επίσης να λάβει υπόψη, για την άρση της απαγόρευσης της πετρελαιοκίνησης, όχι μόνο τις εκπομπές ΡΜ και ΝΟΧ ανά χιλιόμετρο αλλά και το τι αντιπροσωπεύει αυτή η μεταβολή στις ετήσιες συνολικές εκπομπές, καθώς επίσης και τη διάρκεια της σταδιακής προσαρμογής, οπότε με την εξέλιξη της νέας αντιρρυπαντικής τεχνολογίας των πετρελαιοκινήτων, δεν θα υπάρχει διαφοροποίηση ούτε στις εκπομπές σωματιδίων (ΡΜ), ούτε στις εκπομπές ΝΟΧ.
Προϋπόθεση, η σταθερή ποιότητα του καυσίμου, όπως προδιαγράφεται σε σχετικές κοινοτικές οδηγίες.
Δεν είσαι λοιπόν εχθρός του περιβάλλοντος, αν προτιμήσεις να αγοράσεις πετρελαιοκίνητο αυτοκίνητο. Ρυπαντής είσαι μόνο αν χρησιμοποιείς γενικά το αυτοκίνητο σου χωρίς λόγο και δεν ακολουθείς τους κανόνες περιβαλλοντικής οδήγησης.
Τα ηλεκτρικά και υβριδικά αυτοκίνητα ή ακόμη και αυτά με χρήση εναλλακτικών καυσίμων (CNG, Biofuel κλπ) , θα πρέπει να τα δει κανείς ως μεταβατική τεχνολογία μέχρι να φθάσουμε στα fuell cells (…υπολογίζεται μετά το 2030) και για τα οποία θα μιλήσουμε σε επόμενη ανάρτηση.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου