Πέμπτη 2 Ιουνίου 2011

Τι είδους βενζίνη πρέπει να βάζω??


Πολλοί αναγνώστες του blog ενδιαφέρονται για αναρτήσεις, που αφορούν στα  οχήματα. Είπαμε λοιπόν να βοηθήσουμε και εμείς αυτή τη δύσκολη εποχή,  να δώσουμε κάποιες τεχνικές πληροφορίες,  ώστε οι ιδιοκτήτες, ενόψει και του καλοκαιριού, να εξοικονομήσουν πολλά ευρώ από την κατανάλωση καυσίμου των οχημάτων τους.
Οι αναρτήσεις που προγραμματίζουμε, θα απαντούν στα παρακάτω ερωτήματα:
1.    Τι είδους βενζίνη πρέπει να βάζω??
2.    Πως μπορώ να μειώσω την κατανάλωση??
3.    Συμφέρει να βάλω υγραέριο??
και σε όσα άλλα μας ζητήσετε.

Φίλοι, τελείωσαν οι εποχές που πηγαίναμε στο βενζινάδικο και λέγαμε «… γέμισέ το με σούπερ»,  χωρίς να μας ενδιαφέρει το κόστος.

Για να απαντήσουμε λοιπόν στο πρώτο ερώτημα, θα πρέπει πρώτα με απλά λόγια να δώσουμε κάποια τεχνικά στοιχεία για τις προδιαγραφές των βενζινών,  όπως ο αριθμός οκτανίου, που λόγω των παραπλανητικών διαφημίσεων έχει δημιουργηθεί μια εντελώς λανθασμένη εικόνα:
Αριθμός  Οκτανίου
   
 Δείτε σε animation την λειτουργία 4-Χ βενζινοκινητήρα
Εκφράζει τις αντικροτικές ιδιότητες, δηλ την τάση της βενζίνης να καίγεται ομαλά στον κύλινδρο, χωρίς να προκαλεί το φαινόμενο της κρουστικής καύσης (πυράκια).
Ο αριθμός οκτανίου της βενζίνης είναι συνάρτηση της σχέσης συμπίεσης του κινητήρα. Όσο μεγαλύτερη είναι η σχέση συμπίεσης τόσο και η απαίτηση για χρήση βενζίνης με υψηλό αριθμό οκτανίου είναι μεγαλύτερη.
Η υψηλή σχέση συμπίεσης αυξάνει την ενεργειακή απόδοση του κινητήρα
Ο αριθμός οκτανίου δεν συνδέεται με το ενεργειακό περιεχόμενο του καυσίμου! Η ενεργειακή σχέση απλής και σούπερ είναι περίπου η ίδια.
Μετράται σε ειδικό μονοκύλινδρο κινητήρα, μεταβλητής σχέσης συμπίεσης, με τον οποίο είναι δυνατόν να γίνει σύγκριση του κτυπήματος, του υπό εξέταση καυσίμου, με μίγμα προτύπων καυσίμων (ισοοκτάνιο 100 οκτάνια, και κανονικό επτάνιο 0 οκτάνια).
Για παράδειγμα, βενζίνη αριθμού οκτανίου 95 είναι εκείνη η οποία συμπεριφέρεται όπως το μείγμα που αποτελείται από 95% ισοοκτάνιο και 5% n-επτάνιο.
Υπάρχουν διάφοροι αριθμοί οκτανίου.
Στην Ευρώπη και στις αντλίες καυσίμου αναγράφεται ο RON (Research Octane Number). Προδιαγράφεται όμως και ο ΜΟΝ (Μotor Οctane Νumper), ο οποίος είναι ενδεικτικός της συμπεριφοράς της βενζίνης σε μεγαλύτερες ταχύτητες και φορτία και είναι συνήθως 10 μονάδες μικρότερος από το RON.
Στις ΗΠΑ και Καναδά, στην αντλία αναγράφεται το κλάσμα RON+MON/2 και ο αριθμός αυτός ονομάζεται AKI. (Anti Knock Index ) ή PON (Pumb Octane Numper).

Με βάση τα παραπάνω, η πρώτη απάντηση στο βασικό ερώτημα είναι:
Η βενζίνη που πρέπει να χρησιμοποιούμε είναι αυτή που προδιαγράφει ο κατασκευαστής, με βάση τα σχεδιαστικά και λειτουργικά χαρακτηριστικά του κινητήρα και κυρίως τη σχέση συμπίεσης και αναγράφεται ρητά στο εγχειρίδιο του αυτοκινήτου.
Σημειώνεται ότι η μεγάλη πλειοψηφία των οχημάτων είναι κατασκευασμένη για 95 οκτάνια . Ελάχιστοι κατασκευαστές, κυρίως sport οχημάτων, απαιτούν χρήση βενζίνης με αριθμό οκτανίου μεγαλύτερο από 95.
Επομένως αν ο κινητήρας μας είναι σχεδιασμένος να λειτουργεί με 95 οκτάνια, δεν κερδίζουμε απολύτως τίποτα εάν χρησιμοποιήσουμε βενζίνη με υψηλότερο αριθμό.
Ακούμε κάποιους που λένε ¨… έβαλα σούπερ και το αυτοκίνητο πήγαινε σφαίρα¨. Καμιά σχέση με την πραγματικότητα. Πεταμένα ευρώ και μόνο το ψυχολογικό ότι …πλήρωσε παραπάνω, του δίνει την αίσθηση αυτή.
Τονίζουμε για μια ακόμη φορά  η ενεργειακή σχέση των βενζινών δεν έχει να κάνει με τον αριθμό οκτανίου.

Προκύπτει όμως ένα άλλο επίσης βασικό ερώτημα:
Τι διαφορά έχουν τότε οι βενζίνες
που μας πλασάρουν με καθημερινές διαφημίσεις?
Όσον αφορά την ενέργεια, καμιά.
Σε κάθε περίπτωση, το μεγαλύτερο μέρος της ελληνικής αγοράς καλύπτεται από τα Ελληνικά διυλιστήρια. Όλες οι εταιρείες από εκεί την προμηθεύονται.
Η διαφορά είναι ότι στις αποθηκευτικές δεξαμενές των εταιρειών γίνεται η προσθήκη των λεγόμενων additives (πρόσθετα).
Τα πρόσθετα αυτά είναι κυρίως detergent (καθαριστικά), για τα οποία οι εταιρείες ισχυρίζονται ότι διατηρούν καθαρό τον κινητήρα και εμποδίζουν τον σχηματισμό εξανθρακωμάτων.
Αυτό βέβαια ίσως θα φανεί μετά από τα 100.000 χιλιόμετρα που θα διανύσετε, χρησιμοποιώντας αυτή τη βενζίνη.

Στις δύσκολες εποχές που ζούμε, μην πέφτετε θύματα των παραπλανητικών διαφημίσεων.
Και μην ξεχνάτε, η ακριβή βενζίνη νοθεύεται με τη φτηνή και όχι το αντίθετο!

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου