Διαβάσαμε
χθές στο in.gr
(ΕΔΩ) ότι ¨ Δεν προλαβαίνουν να
πάρουν ανάσα στο υπουργείο Περιβάλλοντος, καθώς είναι διαδοχικές οι
περιβαλλοντικές βόμβες που «σκάνε» στα χέρια του αναπληρωτή υπουργού, Γιάννη
Τσιρώνη. Αυτή τη φορά είναι τα επικίνδυνα απόβλητα που φέρνουν πονοκέφαλο στο
επιτελείο του, ενώ παραμένουν ανοιχτές οι υποθέσεις με τις παράνομες χωματερές
και τα αστικά λύματα, για τις οποίες ήδη τρέχουν πρόστιμα εκατομμυρίων ευρώ.
Σε
πάρα πολλές αναρτήσεις μας έχουμε αναδείξει το σοβαρό πρόβλημα της διαχείρισης
των επικίνδυνων αποβλήτων στη χώρα μας, τα οποία ανέρχονται στους 300.000
τόνους περίπου ετησίως (βλέπε ΑΣΩΠΟΣ).
Είναι
πολλά τα λεφτά από την παράνομη διαχείριση !!!
Το
σύστημα της ecomafia είναι καλά οργανωμένο !!!
Έχουν
πρόσβαση σε όλα τα κόμματα και στη δημόσια διοίκηση !!!
Διαχρονικά
και κυρίως μετά τον ν.1650/86, τα φυσικά πρόσωπα που συγκροτούν αυτό το στρεβλό
σύστημα διαχείρισης, εμφανίζονται...
δίπλα στην εκάστοτε κυβερνητική
πλειοψηφία και συμμετέχουν φυσικά και
στις κάθε είδους εταιρείες.
Μόνο μέσα από τα ίχνη
του χρήματος των βασικών παραγόντων που ελέγχουν τη διαχείριση των στερεών
αποβλήτων στη χώρα (εταιρείες ελληνικών και όχι μόνο συμφερόντων, φυσικά
πρόσωπα δημόσιου και ιδιωτικού τομέα), είναι δυνατόν να δοθούν οι απαντήσεις,
για τους λόγους της κατασπατάλησης εθνικών και κοινοτικών πόρων εδώ και
δεκαετίες, με πενιχρά έως ανύπαρκτα αποτελέσματα για τους πολίτες και το
περιβάλλον.
Διαβάστε
ολόκληρο το άρθρο.
Δεν προλαβαίνουν να
πάρουν ανάσα στο υπουργείο Περιβάλλοντος, καθώς είναι διαδοχικές οι
περιβαλλοντικές βόμβες που «σκάνε» στα χέρια του αναπληρωτή υπουργού, Γιάννη
Τσιρώνη. Αυτή τη φορά είναι τα επικίνδυνα απόβλητα που φέρνουν πονοκέφαλο στο
επιτελείο του, ενώ παραμένουν ανοιχτές οι υποθέσεις με τις παράνομες χωματερές
και τα αστικά λύματα, για τις οποίες ήδη τρέχουν πρόστιμα εκατομμυρίων ευρώ.
Με βαριά πρόστιμα απειλούμαστε και για τα επικίνδυνα απόβλητα, καθώς καμία κυβέρνηση την τελευταία δεκαπενταετία δεν κατάφερε να υλοποιήσει ένα σχέδιο διαχείρισης. Την Πέμπτη η υπόθεση εισήχθη στο Δικαστήριο της Ευρωπαϊκής Ένωσης προκειμένου να εκδικαστεί προσφυγή της Ευρωπαϊκής Επιτροπής εναντίον της Ελλάδας με πρόταση επιβολής προστίμου μεγαλύτερου των 18 εκατ. ευρώ, συν 72.864 ευρώ ανά ημέρα καθυστέρησης στην εκτέλεση της πρωτόδικης καταδικαστικής απόφασης του 2009, από την ημέρα που θα εκδοθεί η απόφαση στην παρούσα υπόθεση ως τη συμμόρφωση.
Η χώρα μας παραπέμπεται για δεύτερη φορά διότι δεν έχει θεσπίσει ειδικό σχέδιο διαχείρισης επικίνδυνων αποβλήτων και δεν έχει κατάλληλες και επαρκείς εγκαταστάσεις επεξεργασίας ή διάθεσης επικίνδυνων αποβλήτων.
Σχεδιάζονται πέντε ή έξι χώροι για διάθεση επικίνδυνων αποβλήτων
Όπως υποστηρίζουν μιλώντας στο Βήμα παράγοντες του υπουργείου Περιβάλλοντος, το Ειδικό Σχέδιο Διαχείρισης Επικίνδυνων Αποβλήτων είναι έτοιμο και σε λίγες ημέρες θα τεθεί σε διαβούλευση. Σε αυτό θα προβλέπεται η δημιουργία πέντε, ίσως και έξι, Χώρων Υγειονομικής Ταφής Επικίνδυνων Αποβλήτων (ΧΥΤΕΑ), συνολικής δυναμικότητας 68.000 τόνων.
Άλλωστε, όπως ανέφερε ο κ. Τσιρώνης την περασμένη Πέμπτη στο περιθώριο συνέντευξης Τύπου, επιχειρείται, σε συνεργασία με τις περιφερειακές αρχές, η δημιουργία πέντε χώρων σε Οινόφυτα, Ασπρόπυργο (στο επιχειρηματικό πάρκο που αναμένεται να θεσπιστεί), Θεσσαλία και στους δύο υφιστάμενους, στα παλιά λιγνιτικά πεδία Μεγαλόπολης και Πτολεμαΐδας. Στόχος του υπουργείου είναι να γίνει διασπορά των ΧΥΤΕΑ σε όλη τη χώρα με έμφαση στις περιοχές που παράγουν σημαντικό όγκο επικίνδυνων αποβλήτων.
280.000 τόνοι η ετήσια παραγωγή επικίνδυνων αποβλήτων
Η υφιστάμενη ελληνική παραγωγή επικίνδυνων αποβλήτων (έτος αναφοράς 2011) φτάνει τους 280.000 τόνους τον χρόνο. Σύμφωνα με τον σχεδιασμό του υπουργείου, οι 68.000 τόνοι θα οδηγούνται σε ΧΥΤΕΑ για διάθεση, ενώ οι υπόλοιποι για εναλλακτική διαχείριση.
Από το σύνολο των επικίνδυνων αποβλήτων το 16% είναι απόβλητα εκσκαφών, κατασκευών και κατεδαφίσεων (ΑΕΚΚ), το 82% βιομηχανικά απόβλητα και απόβλητα λοιπών δραστηριοτήτων και το 2% απόβλητα αστικού τύπου.
Για τα επικίνδυνα βιομηχανικά απόβλητα, που αποτελούν και τον μεγαλύτερο όγκο, το υφιστάμενο δίκτυο συλλογής και μεταφοράς (της τάξεως των 30 επιχειρήσεων) καλύπτει τις ανάγκες της χώρας τόσο για τη μεταφορά σε εγκαταστάσεις του εσωτερικού όσο και για τη διασυνοριακή μεταφορά. Το υφιστάμενο δίκτυο διάθεσης περιλαμβάνει δύο ιδιωτικούς ΧΥΤΕΑ: τον ΧΔΒΑ της ΔΕΗ ΑΕ στην Καρδιά Πτολεμαΐδας και της Αλουμίνιον της Ελλάδος στη Βοιωτία.
Τα στοιχεία διαχείρισης επικίνδυνων βιομηχανικών αποβλήτων για το 2011 δείχνουν ότι σημαντικό ποσοστό (30%) αποθηκεύτηκε εντός των εγκαταστάσεων παραγωγής εν αναμονή περαιτέρω διαχείρισης, ενώ αντίστοιχη ποσότητα (περίπου 37% του συνόλου) οδηγήθηκε σε εργασίες ανάκτησης. Η υφιστάμενη διαχείριση των βιομηχανικών αποβλήτων χαρακτηρίζεται εν γένει από έλλειψη ή ανεπάρκεια κατάλληλων υποδομών διαχείρισης. Διαδεδομένο είναι το φαινόμενο της παράνομης διάθεσής τους μέσω της ανάμειξης των αστικών αποβλήτων με επικίνδυνα βιομηχανικά απόβλητα.
Όσον αφορά τα επικίνδυνα ΑΕΚΚ που περιέχουν αμίαντο, το μητρώο των αδειοδοτημένων Επιχειρήσεων Αφαίρεσης Κατεδάφισης Αμιάντου που τηρείται από το υπουργείο Εργασίας, Κοινωνικής Ασφάλισης και Πρόνοιας περιλαμβάνει επτά εταιρείες. Η υφιστάμενη διαχείριση των αποβλήτων που περιέχουν αμίαντο είναι η διασυνοριακή μεταφορά τους για διάθεση σε χώρο υγειονομικής ταφής του εξωτερικού (Γερμανία). Το υφιστάμενο δίκτυο διάθεσης της χώρας περιλαμβάνει δύο χώρους που έχουν χρησιμοποιηθεί για τη διάθεση αμιαντούχων αποβλήτων, και συγκεκριμένα τον ΧΔΒΑ της ΔΕΗ ΑΕ στην Καρδιά Πτολεμαΐδας και της Αλουμίνιον της Ελλάδος.
Στα επικίνδυνα αστικού τύπου απόβλητα περιλαμβάνονται, μεταξύ άλλων, τα απόβλητα φορητών ηλεκτρικών στηλών και συσσωρευτών, οι λαμπτήρες φθορισμού, τα αποσυρόμενα φάρμακα, τα μελανοδοχεία και διάφορα απορρυπαντικά προϊόντα (μαζί με τη συσκευασία τους) που χρησιμοποιούνται για τον καθαρισμό, την απολύμανση και τη συντήρηση των νοικοκυριών.
Με βαριά πρόστιμα απειλούμαστε και για τα επικίνδυνα απόβλητα, καθώς καμία κυβέρνηση την τελευταία δεκαπενταετία δεν κατάφερε να υλοποιήσει ένα σχέδιο διαχείρισης. Την Πέμπτη η υπόθεση εισήχθη στο Δικαστήριο της Ευρωπαϊκής Ένωσης προκειμένου να εκδικαστεί προσφυγή της Ευρωπαϊκής Επιτροπής εναντίον της Ελλάδας με πρόταση επιβολής προστίμου μεγαλύτερου των 18 εκατ. ευρώ, συν 72.864 ευρώ ανά ημέρα καθυστέρησης στην εκτέλεση της πρωτόδικης καταδικαστικής απόφασης του 2009, από την ημέρα που θα εκδοθεί η απόφαση στην παρούσα υπόθεση ως τη συμμόρφωση.
Η χώρα μας παραπέμπεται για δεύτερη φορά διότι δεν έχει θεσπίσει ειδικό σχέδιο διαχείρισης επικίνδυνων αποβλήτων και δεν έχει κατάλληλες και επαρκείς εγκαταστάσεις επεξεργασίας ή διάθεσης επικίνδυνων αποβλήτων.
Σχεδιάζονται πέντε ή έξι χώροι για διάθεση επικίνδυνων αποβλήτων
Όπως υποστηρίζουν μιλώντας στο Βήμα παράγοντες του υπουργείου Περιβάλλοντος, το Ειδικό Σχέδιο Διαχείρισης Επικίνδυνων Αποβλήτων είναι έτοιμο και σε λίγες ημέρες θα τεθεί σε διαβούλευση. Σε αυτό θα προβλέπεται η δημιουργία πέντε, ίσως και έξι, Χώρων Υγειονομικής Ταφής Επικίνδυνων Αποβλήτων (ΧΥΤΕΑ), συνολικής δυναμικότητας 68.000 τόνων.
Άλλωστε, όπως ανέφερε ο κ. Τσιρώνης την περασμένη Πέμπτη στο περιθώριο συνέντευξης Τύπου, επιχειρείται, σε συνεργασία με τις περιφερειακές αρχές, η δημιουργία πέντε χώρων σε Οινόφυτα, Ασπρόπυργο (στο επιχειρηματικό πάρκο που αναμένεται να θεσπιστεί), Θεσσαλία και στους δύο υφιστάμενους, στα παλιά λιγνιτικά πεδία Μεγαλόπολης και Πτολεμαΐδας. Στόχος του υπουργείου είναι να γίνει διασπορά των ΧΥΤΕΑ σε όλη τη χώρα με έμφαση στις περιοχές που παράγουν σημαντικό όγκο επικίνδυνων αποβλήτων.
280.000 τόνοι η ετήσια παραγωγή επικίνδυνων αποβλήτων
Η υφιστάμενη ελληνική παραγωγή επικίνδυνων αποβλήτων (έτος αναφοράς 2011) φτάνει τους 280.000 τόνους τον χρόνο. Σύμφωνα με τον σχεδιασμό του υπουργείου, οι 68.000 τόνοι θα οδηγούνται σε ΧΥΤΕΑ για διάθεση, ενώ οι υπόλοιποι για εναλλακτική διαχείριση.
Από το σύνολο των επικίνδυνων αποβλήτων το 16% είναι απόβλητα εκσκαφών, κατασκευών και κατεδαφίσεων (ΑΕΚΚ), το 82% βιομηχανικά απόβλητα και απόβλητα λοιπών δραστηριοτήτων και το 2% απόβλητα αστικού τύπου.
Για τα επικίνδυνα βιομηχανικά απόβλητα, που αποτελούν και τον μεγαλύτερο όγκο, το υφιστάμενο δίκτυο συλλογής και μεταφοράς (της τάξεως των 30 επιχειρήσεων) καλύπτει τις ανάγκες της χώρας τόσο για τη μεταφορά σε εγκαταστάσεις του εσωτερικού όσο και για τη διασυνοριακή μεταφορά. Το υφιστάμενο δίκτυο διάθεσης περιλαμβάνει δύο ιδιωτικούς ΧΥΤΕΑ: τον ΧΔΒΑ της ΔΕΗ ΑΕ στην Καρδιά Πτολεμαΐδας και της Αλουμίνιον της Ελλάδος στη Βοιωτία.
Τα στοιχεία διαχείρισης επικίνδυνων βιομηχανικών αποβλήτων για το 2011 δείχνουν ότι σημαντικό ποσοστό (30%) αποθηκεύτηκε εντός των εγκαταστάσεων παραγωγής εν αναμονή περαιτέρω διαχείρισης, ενώ αντίστοιχη ποσότητα (περίπου 37% του συνόλου) οδηγήθηκε σε εργασίες ανάκτησης. Η υφιστάμενη διαχείριση των βιομηχανικών αποβλήτων χαρακτηρίζεται εν γένει από έλλειψη ή ανεπάρκεια κατάλληλων υποδομών διαχείρισης. Διαδεδομένο είναι το φαινόμενο της παράνομης διάθεσής τους μέσω της ανάμειξης των αστικών αποβλήτων με επικίνδυνα βιομηχανικά απόβλητα.
Όσον αφορά τα επικίνδυνα ΑΕΚΚ που περιέχουν αμίαντο, το μητρώο των αδειοδοτημένων Επιχειρήσεων Αφαίρεσης Κατεδάφισης Αμιάντου που τηρείται από το υπουργείο Εργασίας, Κοινωνικής Ασφάλισης και Πρόνοιας περιλαμβάνει επτά εταιρείες. Η υφιστάμενη διαχείριση των αποβλήτων που περιέχουν αμίαντο είναι η διασυνοριακή μεταφορά τους για διάθεση σε χώρο υγειονομικής ταφής του εξωτερικού (Γερμανία). Το υφιστάμενο δίκτυο διάθεσης της χώρας περιλαμβάνει δύο χώρους που έχουν χρησιμοποιηθεί για τη διάθεση αμιαντούχων αποβλήτων, και συγκεκριμένα τον ΧΔΒΑ της ΔΕΗ ΑΕ στην Καρδιά Πτολεμαΐδας και της Αλουμίνιον της Ελλάδος.
Στα επικίνδυνα αστικού τύπου απόβλητα περιλαμβάνονται, μεταξύ άλλων, τα απόβλητα φορητών ηλεκτρικών στηλών και συσσωρευτών, οι λαμπτήρες φθορισμού, τα αποσυρόμενα φάρμακα, τα μελανοδοχεία και διάφορα απορρυπαντικά προϊόντα (μαζί με τη συσκευασία τους) που χρησιμοποιούνται για τον καθαρισμό, την απολύμανση και τη συντήρηση των νοικοκυριών.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου