Με παράσυρε το ρέμα
μάνα μου, δεν είναι ψέμα
………………….
μάνα μου, δεν είναι ψέμα
………………….
Είναι γνωστή η ιστορία της διαχείρισης των απορριμμάτων και του περιφερειακού σχεδιασμού για το ν. Αττικής.
Συνοπτικά, ο περιφερειακός σχεδιασμός το 2001 προέβλεπε στο Γραμματικό και την Κερατέα δύο Χώρους Υγειονομικής Ταφής Απορριμμάτων, καθώς και δύο μονάδες βιολογικής ξήρανσης απορριμμάτων για τη διαχείριση 127.000 τόνων έκαστη. Δύο Κέντρα Διαλογής Ανακυκλώσιμου Υλικού (ΚΔΑΥ) δυναμικότητας 72.000 τόνων και δύο μονάδες κομποστοποίησης προδιαλεγμένων οργανικών υλικών ή και πράσινων αποβλήτων δυναμικότητας 40.000 τόνων ετησίως. Το 2003, παρά τις διαφωνίες των κατοίκων η τότε υπουργός ΠΕΧΩΔΕ προχωρεί στην ψήφιση του νόμου.
Έκτοτε κάτοικοι και φορείς της περιοχής με συνεχείς προσφυγές στη δικαιοσύνη προσπαθούν να ακυρωθεί το έργο παρά τις όποιες τροποποιήσεις έχει υποστεί.
Έκτοτε κάτοικοι και φορείς της περιοχής με συνεχείς προσφυγές στη δικαιοσύνη προσπαθούν να ακυρωθεί το έργο παρά τις όποιες τροποποιήσεις έχει υποστεί.
Σήμερα τα έργα στο Γραμματικό, σε αντίθεση με αυτά της Κερατέας, έχουν προχωρήσει σε σημαντικό βαθμό.
Τι συνέβη λοιπόν, όπως φαίνεται από τα τελευταία δημοσιεύματα σε έντυπο και ηλεκτρονικό τύπο και ανακινήθηκε το θέμα του Γραμματικού και μάλιστα σε αυτή την χρονική περίοδο?
Από μια μικρή έρευνα στο διαδίκτυο προκύπτει ότι μετά από σχετικές καταγγελίες φορέων και κατοίκων της περιοχής, παρενέβησαν οι Επιθεωρητές Περιβάλλοντος πραγματοποιώντας δύο αυτοψίες 21.10.2010 και 04.02.2011.
Επειδή δεν υπάρχει επίσημη σχετική ανακοίνωση του ΥΠΕΚΑ, χρησιμοποιούμε το Blog http://oikomargarita.blogspot.com/ της Ειδικής Γραμματέως Επιθεώρησης, το οποίο μάλιστα τον τελευταίο καιρό λειτουργεί σαν άτυπο γραφείο τύπου των Επιθεωρητών Περιβάλλοντος.
¨Στο με α.π 492/28.02.2011 έγγραφο της ΕΥΕΠ, προς την ΔΕΚΕ της Αποκεντρωμένης Διοίκησης Αττικής, περιγράφονται οι βασικές διαπιστώσεις των Επιθεωρητών, σε συνέχεια των από 21.10.2010 και 04.02.2011 αυτοψιών τους, στον υπό κατασκευή ΧΥΤΑ Γραμματικού, ως παρακάτω:
- μερική διαμόρφωση και στεγάνωση των κυττάρων
- κατασκευή του φέροντος οργανισμού της μονάδας επεξεργασίας υγρών αποβλήτων
- ύπαρξη δύο ρεμάτων, που διέρχονται μέσα από το χώρο του ΧΥΤΑ, τα οποία μετά την συνένωσή τους, καταλήγουν στο Ν. Ευβοϊκό Κόλπο, πλησίον των παραλιών του Μικρού και Μεγάλου Σεσίου
- μεγάλος όγκος των υλικών εκσκαφής είχε αποτεθεί στα πρανή της όχθης του ρέματος
- σημαντικός όγκος αυτών είχε παρασυρθεί από τα όμβρια ύδατα και είχε καταλήξει εντός της κοίτης, ιδιαίτερα στο σημείο που κατασκευάζεται η Μονάδα Επεξεργασίας των υγρών αποβλήτων
- η Μονάδα Επεξεργασίας των υγρών αποβλήτων κατασκευάζεται στο σημείο της κοίτης που έχει κατασκευαστεί το υδραυλικό έργο
- πέριξ και ανάντη του υδραυλικού έργου διαπιστώθηκε επέμβαση στην κοίτη, πιθανόν από σκαπτικό μηχάνημα, διαμόρφωση και διαπλάτυνση της κοίτης με ταυτόχρονη εκρίζωση ή/και κοπή δένδρων
- τα παρασυρόμενα υλικά εκσκαφής είχαν πληρώσει μικρό φράγμα ανάσχεσης κατάντη του ΧΥΤΑ και είχαν καταλήξει μέσω του ρέματος στη θαλάσσια περιοχή του Σεσίου Γραμματικού, γεγονός εμφανές από το αιώρημα λάσπης καφέ χρώματος που υπήρχε στις παραλίες της ευρύτερης περιοχής…..¨
Με βάση και το έγγραφο των Επιθεωρητών Περιβάλλοντος, την Παρασκευή 15 Απριλίου 2011, ο Δήμος Μαραθώνα προσέφυγε σε ασφαλιστικά μέτρα.
Στη διάρκεια της διαδικασίας και όπως αποδίδεται σε φορείς της περιοχής ειπώθηκε ότι ¨..με έκπληξη διαπιστώσαμε τη παρουσία εγγράφου, με ημερομηνία 14/04/2011, δηλαδή την αμέσως προηγούμενη ημέρα της διαδικασίας, που αποδόθηκε στους Επιθεωρητές Περιβάλλοντος, στο οποίο – ούτε λίγο, ούτε πολύ- αναγράφονταν ότι
« δεν διαπιστώθηκε η ύπαρξη ρεμάτων στον χώρο»..¨
Να συμπληρώσουμε επίσης ότι, όπως διαβάσαμε στο: http://www.inews.gr/152/chyta-grammatikou-marathona-apofasisan-na-plirosoume-gia-proti-dosi-dyomisi-ekatommyria-evro-2500000-evro-tis-anakriveies.htm ¨……και η Διοίκηση δεν έχασε την ώρα της… ΑΠΟΦΑΣΙΣΕ να πληρώσει εκτάκτως και επειγόντως στον Εργολάβο ΔΥΟΜΙΣΙ ΕΚΑΤΟΜΜΥΡΙΑ (2.500.000) ΕΥΡΩ για να κάνει «επείγοντα έργα αντιπλημμυρικής προστασίας …¨.
ΕΡΩΤΗΜΑΤΑ ΚΑΙ ΑΠΟΡΙΕΣ
Από το θεσμοθετημένο πλαίσιο λειτουργίας των Επιθεωρητών Περιβάλλοντος (άρθρο 9 του νόμου 2947/2001 ΦΕΚ Α'228 και του π. δ 165/2003 ΦΕΚ 137/Α) προκύπτει ότι, οι επιθεωρητές δεν συντάσσουν πορίσματα όταν πραγματοποιούν αυτοψία σε συγκεκριμένο έργο ή δραστηριότητα, αλλά ο νόμος είναι σαφής και περιλαμβάνει τα παρακάτω στάδια:
- έκθεση αυτοψίας
- έκθεση ελέγχου, εφόσον διαπιστωθούν παραβάσεις
- κλήση σε απολογία
- πράξη βεβαίωσης παράβασης αιτιολογημένης
- διαβίβαση του φακέλου στον Εισαγγελέα
- εισήγηση επιβολής προστίμου
Επίσης, η διερεύνηση των υποθέσεων είναι αρμοδιότητα των τομέων της ΕΥΕΠ (δηλ του τομέα ν. Ελλάδος στην περίπτωση του Γραμματικού) και ο Γενικός Επιθεωρητής, έχει την εποπτεία.
Εφόσον λοιπόν στις αυτοψίες που πραγματοποίησαν εντόπισαν παραβάσεις της περιβαλλοντικής νομοθεσίας, θα έπρεπε οι επιθεωρητές του αρμόδιου τομέας ν. Ελλάδος να συντάξουν την έκθεση ελέγχου και να την αποστείλουν στον υπεύθυνο του έργου για να απολογηθεί.
Άρα τι είναι το έγγραφο με αρ, πρωτ. 492/28-2-2011?
Είναι έκθεση ελέγχου?
Είναι πράξη βεβαίωσης παράβασης?
Είναι εισήγηση προστίμου?
Εάν ήταν απλώς για τη συλλογή στοιχείων από άλλη συναρμόδια υπηρεσία, όπως αναφέρεται στο προαναφερθέν blog, προφανώς δεν έπρεπε να καταλήγουν σε συμπεράσματα πριν την ολοκλήρωση της έρευνας.
Εάν είχε ακολουθηθεί η παραπάνω θεσμοθετημένη διαδικασία, δεν θα μπορούσε να είχε γίνει ανάκληση ή αλλαγή του εγγράφου, εκτός και αν είχε μεσολαβήσει απόφαση διοικητικού δικαστηρίου, γνωμοδότηση νομικού συμβουλίου ή κάποια άλλη νόμιμη ιεραρχική παρέμβαση.
Ποιος υπογράφει το έγγραφο στις 14/4/2011, με το οποίο ανακαλούνται τα προηγούμενα ευρήματα??
Μήπως θα πρέπει να παρέμβει ο Γενικός Επιθεωρητής Δημόσιας Διοίκησης για να ελέγξει τουλάχιστον το νόμιμο των διαδικασιών, αλλά και για να δασώσει την τιμή μιας καταξιωμένης υπηρεσίας, όπως ήταν οι Επιθεωρητές Περιβάλλοντος??
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου