Τελικά, το ενιαίο μισθολόγιο, η περικοπή των μισθών και οι απολύσεις στο δημόσιο τομέα είναι το σωστό φάρμακο για την έξοδο από το τούνελ?
Ας μην γελιόμαστε! Η έξοδος από την σημερινή πολυεπίπεδη κρίση, με την υλοποίηση του όποιου μίγματος μέτρων, εξαρτάται σε μεγάλο βαθμό από τη σωστή και αποδοτική λειτουργία των δημοσίων υπηρεσιών, η οποία δεν είναι ευθεία συνάρτηση με το μισθολογικό.
Ας μην γελιόμαστε! Η έξοδος από την σημερινή πολυεπίπεδη κρίση, με την υλοποίηση του όποιου μίγματος μέτρων, εξαρτάται σε μεγάλο βαθμό από τη σωστή και αποδοτική λειτουργία των δημοσίων υπηρεσιών, η οποία δεν είναι ευθεία συνάρτηση με το μισθολογικό.
Με το πρώτο μέρος της αρχικής φωτογραφίας να αποτυπώνει επακριβώς το σημερινό management στο δημόσιο, δεν υπάρχουν πολλά περιθώρια να ελπίζουμε.
Έχουν τόσα και τόσα γραφεί για το Δημόσιο!
Για τη διαφθορά, τις προσλήψεις, τους μισθούς, τη γραφειοκρατία, την οργανωτική δομή κλπ, χωρίς ποτέ όμως να καταλήγουν σε ρεαλιστικές προτάσεις, με στόχο την ποιοτική και ποσοτική βελτίωση των παρεχομένων υπηρεσιών προς τον πολίτη.
Τα μέτρα που κατά καιρούς λαμβάνονται, ειδικά τώρα τη μνημονιακή εποχή με το πρόσχημα του εκσυγχρονισμού, έχουν το χαρακτήρα της τιμωρίας.
Αλλά ποιος ευθύνεται για τη σημερινή εικόνα? Ποιος πρέπει να ..τιμωρηθεί?
Η ευθύνη βαρύνει μόνο στους δημόσιους υπαλλήλους?
Είναι βέβαιο ότι τα σκάνδαλα δεν θα ευδοκιμούσαν χωρίς τη συμμετοχή των δημοσίων υπαλλήλων και οι οποίοι είναι επιφορτισμένοι να τηρούν την νομιμότητα. Όμως, πολλοί εδώ και χρόνια, είχαν φροντίσει να εγκαταστήσουν το ¨διαδραστικό σύστημα της αλληλοεξυπηρέτησης¨.
Στην ουσία κανείς και ποτέ δεν ενδιαφέρθηκε για το δημόσιο. Κάθε κόμμα όταν έρχεται στην εξουσία θεωρεί ότι μόνο με τον κομματικό του στρατό θα τα καταφέρει. Οι δημόσιοι υπάλληλοι θεωρούνται σαν υπάλληλοι των κομμάτων και όχι του Ελληνικού λαού.
Τα συνδικαλιστικά τους όργανα κάτι ψελλίζουν κατά καιρούς, αλλά δεν μπορούν να αρθρώσουν ένα ολοκληρωμένο λόγο, γιατί απλούστατα δεν γνωρίζουν τον δημόσιο τομέα αφού ποτέ δεν εργάσθηκαν. Το δημόσιο ήταν γι' αυτούς ένας προθάλαμος για … άλλα ταξίδια. Κάτι σαν αίθουσα check in πριν την απογείωση.
Η εικόνα συμπληρώνεται σε καθημερινή βάση, με τις λαϊκίστικες περισπούδαστες αναλύσεις των ΜΜΕ, φυσικά ξεχνώντας την δική τους ευθύνη στη διαμόρφωση της σημερινής εικόνας.
Βαθμολόγια, μισθολόγια, κώδικες, ιεραρχία –εξέλιξη, συμβούλια και τελικά αξιοκρατία, όλα καταλήγουν να λειτουργούν όπως το άλλο μισό της αρχικής φωτογραφίας. Δηλαδή, όλα μετασχηματίζονται σε εργαλεία στα χέρια της εξουσίας για να εξασφαλίζουν τον έλεγχο των δημοσίων υπαλλήλων .
Έρχονται λοιπόν τα κόμματα στην εξουσία και η πρώτη κίνηση των υπουργών είναι να μαζέψουν κάποιους, που βαφτίζουν συμβούλους και έτσι νομίζουν ότι θα υποκαταστήσουν τη διοίκηση και θα υλοποιήσουν το πρόγραμμα τους. Στη διαδικασία αυτή κατά κανόνα η διοίκηση είναι αμέτοχη και τις περισσότερες φορές δεν γνωρίζει ή και δεν ενημερώνεται, αλλά καλείται να εφαρμόσει τις αποφάσεις.
Πρέπει άμεσα να αλλάξει αυτή η τακτική.
Η πολιτική ηγεσία με τη διοίκηση καθορίζουν το τελικό αναλυτικό πρόγραμμα υλοποίησης των τομεακών κυβερνητικών σχεδίων, για τα οποία έχουν μάλιστα και την ψήφο του λαού. Ο βασικός ρόλος των συμβούλων, από τη στιγμή που υπάρχει το πλάνο υλοποίησης, είναι να παρακολουθούν την τήρησή του.
Μόνο έτσι θα αισθανθεί η διοίκηση ότι συμμετέχει και ότι κάνει μια δουλειά, που έχει κάποιο αντίκρισμα.
Επίσης, πριν λίγες ημέρες υπερψηφίστηκε επί της αρχής, με συναίνεση της Νέας Δημοκρατίας και των ανεξάρτητων βουλευτών της «Δημοκρατικής Αριστεράς», το νομοσχέδιο για την σύσταση της ενιαίας ανεξάρτητης αρχής δημοσίων συμβάσεων και την αναμόρφωση του πτωχευτικού κώδικα.
Έχετε αναλογισθεί πόσες ανεξάρτητες αρχές υπάρχουν?
Στην Ελλάδα έχουμε χάσει το μέτρο.
18 ανεξάρτητες αρχές,
10 σώματα επιθεώρησης και
εκατοντάδες ειδικές υπηρεσίες
συμπληρώνουν την εικόνα της δημόσιας διοίκησης!
Χρειάζονται??
Η απάντηση είναι ναι, αλλά μόνο όσες έχουν λόγο ύπαρξης.
Με μια πρώτη εκτίμηση λιγότερες από 5.
Προκύπτει όμως και ένα άλλο ερώτημα.
Από ποιον είναι ανεξάρτητες? Από τα κόμματα μάλλον όχι! Μια ματιά στο ιστορικό των ηγεσιών αυτών των αρχών και στο έργο τους, θα καταλάβετε πόσο ανεξάρτητες είναι.
Πολλές φορές δίδουν την εικόνα ότι κάποιες πασχίζουν να γίνουν…. ανεξάρτητες από τους Έλληνες.
Με το ρυθμό που πάμε, είναι σίγουρο
ότι σύντομα θα χρειασθεί μια ακόμη ανεξάρτητη αρχή για να εποπτεύει τις άλλες ανεξάρτητες αρχές, κάτι που έχει γίνει ήδη στα σώματα επιθεώρησης, με τη καθιέρωση του θεσμού του Γενικού Επιθεωρητή Δημόσιας Διοίκησης.Επίσης, με τη δικαιολογία της επιτάχυνσης των διαδικασιών και την αύξηση της απόδοσης κάθε λίγο και λιγάκι οι εκάστοτε κυβερνώντες σκαρώνουν και μια νέα ειδική υπηρεσία.
Εύλογα διερωτάται κανείς
Γιατί το νομοθετικό πλαίσιο των ειδικών υπηρεσιών δεν καθιερώνεται σε ολόκληρο το δημόσιο τομέα ώστε να προκύψει μια μεγάλη πραγματικά ¨ειδική¨ υπηρεσία προς όφελος των πολιτών??
Μην περιμένετε να γίνει κάτι τέτοιο.
Το ¨διαίρει και βασίλευε¨ τις ημέρες που ζούμε έγινε επιστήμη!
Το πόσο κοστίζει η λειτουργία τους, αφήστε το καλύτερα!
Ας θυμηθούμε τις ανεξάρτητες αρχές και τα σώματα επιθεώρησης
Ανεξάρτητες αρχές
- ΑΝΩΤΑΤΟ ΣΥΜΒΟΥΛΙΟ ΕΠΙΛΟΓΗΣ ΠΡΟΣΩΠΙΚΟΥ (ΑΣΕΠ)
- ΑΡΧΗ ΔΙΑΣΦΑΛΙΣΗΣ ΤΗΣ ΠΟΙΟΤΗΤΑΣ ΣΤΗΝ ΑΝΩΤΑΤΗ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗ (ΑΔΙΠ)
- ΑΡΧΗ ΔΙΑΣΦΑΛΙΣΗΣ ΤΟΥ ΑΠΟΡΡΗΤΟΥ ΤΩΝ ΕΠΙΚΟΙΝΩΝΙΩΝ (ΑΔΑΕ) (ΣΥΝΤΑΓΜΑΤΙΚΑ ΚΑΤΟΧΥΡΩΜΕΝΗ)
- ΑΡΧΗ ΠΡΟΣΤΑΣΙΑΣ ΔΕΔΟΜΕΝΩΝ ΠΡΟΣΩΠΙΚΟΥ ΧΑΡΑΚΤΗΡΑ
- ΕΘΝΙΚΗ ΑΝΑΛΟΓΙΣΤΙΚΗ ΑΡΧΗ
- ΕΘΝΙΚΗ ΑΡΧΗ ΙΑΤΡΙΚΩΣ ΥΠΟΒΟΗΘΟΥΜΕΝΗΣ ΑΝΑΠΑΡΑΓΩΓΗΣ (ΙΥΑ)
- ΕΘΝΙΚΗ ΑΡΧΗ ΚΑΤΑΠΟΛΕΜΗΣΗΣ ΤΗΣ ΝΟΜΙΜΟΠΟΙΗΣΗΣ ΕΣΟΔΩΝ ΑΠΟ ΕΓΚΛΗΜΑΤΙΚΕΣ ΔΡΑΣΤΗΡΙΟΤΗΤΕΣ
- ΕΘΝΙΚΗ ΕΠΙΤΡΟΠΗ ΗΛΕΚΤΡΟΝΙΚΩΝ ΜΕΣΩΝ ΕΠΙΚΟΙΝΩΝΙΑΣ
- ΕΘΝΙΚΗ ΕΠΙΤΡΟΠΗ ΤΗΛΕΠΙΚΟΙΝΩΝΙΩΝ & ΤΑΧΥΔΡΟΜΕΙΩΝ (ΕΕΤΤ)
- ΕΘΝΙΚΟ ΣΥΜΒΟΥΛΙΟ ΔΗΜΟΣΙΑΣ ΥΓΕΙΑΣ (ΕΣΥΔΥ)
- ΕΘΝΙΚΟ ΣΥΜΒΟΥΛΙΟ ΡΑΔΙΟΤΗΛΕΟΡΑΣΗΣ (ΕΣΡ) (ΣΥΝΤΑΓΜΑΤΙΚΑ ΚΑΤΟΧΥΡΩΜΕΝΗ)
- ΕΛΛΗΝΙΚΗ ΣΤΑΤΙΣΤΙΚΗ ΑΡΧΗ (ΕΛ.ΣΤΑΤ.)
- ΕΠΙΤΡΟΠΗ ΑΝΤΑΓΩΝΙΣΜΟΥ
- ΕΠΙΤΡΟΠΗ ΕΠΟΠΤΕΙΑΣ & ΕΛΕΓΧΟΥ ΤΥΧΕΡΩΝ ΠΑΙΧΝΙΔΙΩΝ
- ΡΥΘΜΙΣΤΙΚΗ ΑΡΧΗ ΕΝΕΡΓΕΙΑΣ (ΡΑΕ)
- ΣΥΝΗΓΟΡΟΣ ΤΟΥ ΚΑΤΑΝΑΛΩΤΗ
- ΣΥΝΗΓΟΡΟΣ ΤΟΥ ΠΟΛΙΤΗ
Σώματα επιθεώρησης
- Σώμα Επιθεωρητών Ελεγκτών Δημόσιας Διοίκησης(Σ.Ε.Ε.Δ.Δ.)
- Σώμα Επιθεωρητών Ελεγκτών του Υ.Μ.Ε.(Σ.Ε.Ε.Υ.Μ.Ε.)
- Σώμα Επιθεωρητών Υπηρεσιών Υγείας & Πρόνοιας(Σ.Ε.Υ.Υ.Π.)
- Σώμα Επιθεώρησης Εργασίας (Σ.ΕΠ.Ε.)
- Σώμα Επιθεωρητών Δημοσίων Έργων (Σ.Ε.Δ.Ε.)
- Σώμα Επιθεώρησης και Ελέγχου ΚαταστημάτωνΚράτησης
- Ειδική Υπηρεσία Επιθεωρητών Περιβάλλοντος(Ε.Υ.Ε.Π.)
- Υπηρεσία Ελέγχου Δαπανών Υγείας Φορέων Κοινωνικής Ασφάλισης (ΥΠ.Ε.Δ.Υ.Φ.Κ.Α.).
- Υπηρεσία Ειδικών Ελέγχων (ΥΠ.Ε.Ε.) (πρώην Σώμα Δίωξης Οικονομικού Εγκλήματος (Σ.Δ.Ο.Ε.)
- Γενικός Επιθεωρητής Δημόσιας Διοίκησης (Γ.Ε.Δ.Δ.) και Συντονιστικό Όργανο Επιθεώρησης και Ελέγχου (Σ.Ο.Ε.Ε.).
Σήμερα δημοσιεύθηκε και από τον ΟΟΣΑ έκθεση – καταπέλτης για τη Δημόσια Διοίκηση (ΕΔΩ).
και … ήρθε κι’ έδεσε.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου