Τρίτη 8 Νοεμβρίου 2011

ΗΛΕΚΤΡΙΚΑ ΑΥΤΟΚΙΝΗΤΑ: όχι σε βιαστικές αποφάσεις


Πολλά είναι τα ερωτήματα φίλων αναγνωστών σχετικά με τη σκοπιμότητα μεγαλύτερης προώθησης σε κυκλοφορία των ηλεκτροκίνητων οχημάτων.
Ο προφανής λόγος των υποστηρικτών είναι η αντιμετώπιση των προβλημάτων ατμοσφαιρικής ρύπανσης. Παραβλέπουν όμως την επιπλέον ενέργεια που θα απαιτηθεί για την κίνηση αυτών των οχημάτων κάτι που συνεπάγεται και σημαντική αύξηση της εκπομπής των ρυπαντικών ουσιών. Σημειώνεται ότι εάν ένα ηλεκτρικό αυτοκίνητο επαναφορτίζεται με ηλεκτρική ενέργεια, που παράγεται από ορυκτά καύσιμα, μπορεί να μην υπάρχει καθαρό όφελος για την ατμόσφαιρα.
Μην ξεχνάμε επίσης ότι η ηλεκτρική ενέργεια δύσκολα αποθηκεύεται, με βάση τη σημερινή τεχνολογία των μπαταριών, δηλαδή ο βαθμός απόδοσης είναι πάρα πολύ μικρός.
Έχουν δίκιο σε ένα σημείο οι υποστηρικτές της ηλεκτροκίνησης, ότι πιο εύκολα αντιμετωπίζεις τις εκπομπές ρύπων από τις σημειακές πηγές, παρά από τις εκατομμύρια εξατμίσεις καυσαερίων των οχημάτων.

Ποια είναι όμως η εικόνα των ηλεκτροκίνητων οχημάτων σήμερα και ειδικότερα στην Ευρώπη, η οποία και έχει αρχηγικό ρόλο στην ανάπτυξη αυτών των τεχνολογιών?
Πρέπει να γνωρίζουμε ότι:
Υπάρχουν τρεις κατηγορίες ηλεκτρικών οχημάτων:
  1. Battery electric vehicles (BEV) με μοναδική πηγή ενέργειας την μπαταρία.
  2. Extended-range electric vehicles (EREV) χρησιμοποιούν την μπαταρία ως κύρια πηγή ενέργειας για ημερήσιες διαδρομές, αλλά χρησιμοποιούν και μηχανή εσωτερικής καύσης με συμβατικά καύσιμα για να επαναφορτίζεται η μπαταρία.
  3. Plug-in hybrid electric vehicles (PHEV), χρησιμοποιούν την μπαταρία ως κύρια πηγή ενέργειας για ημερήσιες διαδρομές, αλλά σε υβριδική λειτουργία, δηλαδή με τη χρήση κινητήρα εσωτερικής καύσης μετά την αποφόρτιση των μπαταριών.
Οι Ευρωπαίοι κατασκευαστές αυτοκινήτων έχουν συμπεριλάβει στον μελλοντικό σχεδιασμό όλες τις παραπάνω τεχνολογίες με βαρύτητα σε αυτή των plug-in υβριδικών οχημάτων, εκτεταμένης αυτονομίας, η οποία συμπεριλαμβάνει και τα fuel cells
(κυψέλες καυσίμου) για την οποία έχουμε μιλήσει σε προηγούμενη ανάρτηση (ΕΔΩ).
Αλλά για να αυξηθεί το ποσοστό της ηλεκτροκίνησης στα οχήματα είναι απαραίτητη η συνεργασία:
  • της αυτοκινητοβιομηχανίας
  • των παραγωγών ενέργειας
  • των παρόχων ενέργειας  και
  • των κυβερνήσεων σε διάφορα επίπεδα
Επιπλέον πρέπει λοιπόν να απαντηθούν πολλά και ουσιαστικά ερωτήματα:
  • ως προς το μίγμα των τεχνολογιών των ηλεκτροκίνητων οχημάτων
  • την επιπλέον ενέργεια
  • την τεχνολογία των μπαταριών
  • τις υποδομές φόρτισης
  • την καθιέρωση κοινών προτύπων σε πολλά στοιχεία της ηλεκτροκίνησης
·       την ενημέρωση των καταναλωτών και
·       τις πολιτικές κινήτρων, κλπ.
Ας μην ξεχνάμε ότι οι μπαταρίες του οχήματος περιέχουν τοξικά στοιχεία, οπότε προκύπτουν σοβαρά προβλήματα ως προς την διαχείρισή τους (παραγωγή, μεταφορά, χρήση, τελική διάθεση ).
Οι μπαταρίες είναι βαριές, φθείρονται γρήγορα με την επαναλαμβανόμενη φόρτιση και απαιτούν ακριβά και σπάνια υλικά όπως π.χ το λίθιο. Η έρευνα στο πεδίο αυτό συνεχίζεται, αλλά πολλά προβλήματα ακόμη φαντάζουν ανυπέρβλητα.

Η ΕΕ λοιπόν καλείται να καθορίσει ένα σαφή οδικό χάρτη με όλους τους εμπλεκόμενους φορείς για την κατασκευή και την εισαγωγή στην αγορά των εν λόγω οχημάτων. Οι κυβερνήσεις των ΗΠΑ, της Ιαπωνία και της Κίνα υποστηρίζουν ήδη τη νέα τεχνολογία και αυτό αποτελεί πρόκληση για την Ευρωπαϊκή αυτοκινητοβιομηχανία, όσον αφορά στην παγκόσμια ανταγωνιστικότητά της.
Η μαζική εισαγωγή στην αγορά των ηλεκτροκίνητων οχημάτων αναμένεται ότι θα ξεκινήσει το 2011 - 2012. Ο στόχος είναι το μερίδιο στην αγορά για τα ηλεκτροκίνητα οχήματα να φθάσει στο 3% - 10% έως το 2020 - 2025 ή μεταξύ 450.000 και 1.500.000.
Να σημειώσουμε ότι οχήματα με κινητήρα εσωτερικής καύση, που χρησιμοποιούν συμβατικά καύσιμα, θα εξακολουθήσουν να διαδραματίζουν κυρίαρχο ρόλο για τις επόμενες δεκαετίες.

Είναι λοιπόν φανερό ότι πρέπει να διανυθεί πολύς δρόμος ακόμη μέχρι η εικόνα των ηλεκτροκίνητων οχημάτων να γίνει φιλική και προσιτή στους χρήστες.
Επομένως, όσον αφορά στη χώρα μας, οι αρμόδιοι για τη λήψη των αποφάσεων δεν πρέπει να βιαστούν τη στιγμή που πολλά βασικά ερωτήματα παραμένουν αναπάντητα. Σε κάθε περίπτωση τα κίνητρα, που σήμερα υπάρχουν για την αγορά και την χρήση τέτοιων οχημάτων, μπορούν να χαρακτηρισθούν ικανοποιητικά.

Ας μη γεμίσουμε τη χώρα με σταθμούς επαναφόρτισης (…φωτοβολταïκούς??) και μάλιστα με κρατικές επιχορηγήσεις, χωρίς να έχει καθορισθεί το μίγμα τεχνολογιών για τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα και τις μπαταρίες ή ακόμη χειρότερο, χωρίς να ¨υπάρχουν¨ ηλεκτρικά αυτοκίνητα σε προσιτές και ανταγωνιστικές τιμές.

(Οι ειδικοί πρέπει να μελετήσουν σε πρώτη φάση, το αντίστοιχο πρόγραμμα που υλοποιείται στην Αγγλία με πολύ προσεκτικά και καλά σχεδιασμένα βήματα.)

Πολλά από τα παραπάνω στοιχεία έχουν ληφθεί από:
European Automobile Manufacturers Association (ACEA)

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...