Τρίτη, 15 Νοεμβρίου 2011

Τα επαγγελματικά αυτοκίνητα (LCV) και οι νέες ρυθμίσεις για τον ¨πράσινο¨ δακτύλιο και τις εκπομπές CO2


(Η ανάρτηση αυτή γίνεται μετά από παρατήρηση – πρόταση του φίλου αναγνώστη Τάλως)

 Όταν μιλάμε για αυτοκίνητα και τεχνολογία εστιάζουμε συνήθως στα επιβατηγά ΙΧ. Μια μεγάλη όμως κατηγορία είναι και αυτή των ελαφρών φορτηγών (Light Commercial VehicleLCV).
Στην κατηγορία αυτή ανήκουν τα γνωστά Pickup, Van κλπ και αφορά κυρίως σε επαγγελματίες.
Τι θα πρέπει λοιπόν να προσέχουμε σε αυτή τη δύσκολη εποχή για να μπορούμε να αξιολογούμε σωστά όλα εκείνα τα στοιχεία, με τα οποία μας βομβαρδίζουν καθημερινά, για να μας πείσουν να αγοράσουμε το α ή το β αυτοκίνητο?

Αντιρρυπαντική τεχνολογία
Σε επίπεδο Ευρωπαϊκής ένωσης οι σχετικές οδηγίες – κανονισμοί, που αφορούσαν στην εφαρμογή αντιρρυπαντικών τεχνολογιών, πάντα έκαναν διάκριση μεταξύ επιβατηγών και ελαφρών φορτηγών. Μέχρι και το euro 4, η εφαρμογή των αντιρρυπαντικών τεχνολογιών στην κατηγορία των LCV και για τα βενζινοκίνητα και για τα πετρελαιοκίνητα, είχε μια χρονική υστέρηση περίπου 2-3 έτη. Με την υιοθέτηση όμως των προδιαγραφών euro 5 και  euro 6 το χρονικό διάστημα περιορίστηκε στους 9-12 μήνες. Για τα μικρά LCV οι ημερομηνίες υλοποίησης του κανονισμού είναι οι ίδιες των επιβατηγών.
Να σημειώσουμε ότι τα επιβατηγά χαρακτηρίζονται στην Ε.Ε ως Μ1 και τα ελαφριά φορτηγά με Μικτό Βάρος < 3,5t, ως Ν1.
(Σημείωση: Ο κανονισμός της Ε.Ε για τα euro 5,6 για επιβατηγά και ελαφριά φορτηγά είναι ο 715/2007 (πολιτική απόφαση) και ο 692/2008 (απόφαση εφαρμογής).)

κλικ για μεγέθυνση
Σήμερα λοιπόν για τα νέα μοντέλα στις παραπάνω κατηγορίες Μ1, Ν1, η τεχνολογία είναι κοινή. Φυσικά οι κατασκευαστές δίνουν βαρύτητα στην παραγωγή των επιβατηγών, οπότε πολύ περισσότερα μοντέλα αυτών των τεχνολογιών είναι διαθέσιμα στην αγορά για τα επιβατηγά.
Κυρίαρχη θέση στην κατηγορία των LCV έχει το πετρέλαιο για πολλούς λόγους, με κυριότερους:
- την αξιοπιστία
- την καλύτερη ενεργειακή κατανάλωση (οικονομικότερο)
- τη μεγαλύτερη διάρκεια ζωής του κινητήρα.
- την μεγάλη ροπή στις χαμηλές στροφές – ευκολία εκκίνησης του οχήματος με μεγάλο φορτίο.
Από τον 9/2009 για τα νέα μοντέλα και από 1/1/2011 για όλα τα μοντέλα LCV (N1 – class I) είναι διαθέσιμη η τεχνολογία euro 5.
(Για την αντιρρυπαντική τεχνολογία των πετρελαιοκινήτων οχημάτων ΕΔΩ)

Κατανάλωση καυσίμου – εκπομπές CO2
Η συμφωνία σε επίπεδο Ε.Ε για τις εκπομπές CO2 των LCV επετεύχθη το Μάιο 2011 με την ψήφιση του κανονισμού 510/2011 και οι στόχοι που τίθενται είναι πιο μακροπρόθεσμοι σε σχέση με τα βενζινοκίνητα
Συγκεκριμένα:
Ο κανονισμός εφαρμόζεται σε νέα οχήματα της κατηγορίας Ν1, δηλαδή οχήματα που έχουν σχεδιαστεί και κατασκευαστεί για τη μεταφορά εμπορευμάτων με μεικτό βάρος οχήματος κάτω των 3.500 kg. Ο βραχυπρόθεσμος στόχος που είχε τεθεί από τον κανονισμό, είναι η επίτευξη μέσου επίπεδο εκπομπής CO2 ύψους 175 gr/km για τα νέα ελαφρά επαγγελματικά οχήματα μέχρι το 2017, σε σύγκριση με ένα μέσο επίπεδο εκπομπών περίπου 185 gr/km το 2009.

Μια έρευνα στην αγορά της Αγγλίας, η οποία έχει τα πλέον ενημερωμένα επίσημα κυβερνητικά sites, για την εικόνα που εμφανίζουν τα LCV (ΕΔΩ - συνιστούμε να την επισκεφθείτε), προκύπτει ότι:
- 180 μοντέλα με euro 5 από όλους τους κατασκευαστές είναι ήδη διαθέσιμα.
- Με euro 6 δεν έχει λάβει ακόμη έγκριση τύπου κανένα μοντέλο (αναμένεται ότι οι εγκρίσεις θα ξεκινήσουν από το 2012)
- Περισσότερα μοντέλα αφορούν τα Van και λιγότερα τα Pickup.
- Υπάρχουν και μοντέλα με euro 4 που καλύπτουν το στόχο των 140 gr/km για το CO2.

Με βάση λοιπόν τα μέτρα  που ανακοινώθηκαν για τον ¨πράσινο¨ δακτύλιο και τα οποία θα ισχύσουν από 1/5/2012, τα σημεία που χρήζουν προσοχής είναι: Το όριο των 2,2 τόνων Μικτού Βάρους, η τεχνολογία euro 5,6 και το όριο των 140 gr/km για το CO2.

Α: Για όσους επαγγελματίες δραστηριοποιούνται σε Αττική, Θεσσαλονίκη και άλλες μεγάλες πόλεις, όπου σχεδιάζεται η εφαρμογή περιοριστικών μέτρων κυκλοφορίας, ας εξετάσουν την επιλογή:
- πετρελαιοκίνητο
- τεχνολογία euro5
- οι εκπομπές CO2,  να καλύπτουν το όριο των 140 gr/km

Β: Για τις υπόλοιπες περιοχές και για όσους δεν τους ενδιαφέρουν τα περιοριστικά μέτρα κυκλοφορίας
-       μπορούν να επιλέξουν ακόμη και euro 4 (ίσως σε αυτή την κατηγορία και λόγω του stock των αντιπροσωπειών, η τελική τιμή να είναι πιο διαπραγματεύσιμη).
-       Να προσέξουν για λόγους οικονομίας και μόνο, οι εκπομπές του CO2 να είναι μικρότερες από 175 gr/km.

Η πολιτεία και μέχρι την οριστικοποίηση των ρυθμίσεων ίσως πρέπει να επανεξετάσει τα προτεινόμενα για τα LCV και να συμπεριλάβει στις ευνοϊκές ρυθμίσεις και τα πετρελαιοκίνητα τεχνολογίας euro 4, που έχουν εκπομπές CO2 μικρότερες από 140 gr/km. Αφορά χιλιάδες επαγγελματίες και μάλιστα σε περίοδο κρίσης.
Ακόμη και το όριο των 140 gr/km θα μπορούσε να γίνει 175 gr/km για τα LCV, λόγω της διάκρισης και της χρονικής υστέρησης σε επίπεδο Ε.Ε. Με αυτή τη ρύθμιση πολλοί επαγγελματίες θα αποφασίσουν ευκολότερα να αλλάξουν το παλιό όχημα, που σε κάθε περίπτωση επιβαρύνει πολύ περισσότερο την ατμόσφαιρα και το ενεργειακό ισοζύγιο.

1 σχόλιο:

Τάλως είπε...

Καλημέρα,

Ευχαριστώ πολύ για την ανάρτηση. Τα 4κίνητα φορτηγάκια απέχουν όπως είδα στους πίνακες...
Θα διαβάσω ξανά το νόμο, γιατί απ' την πρώτη ανάγνωση δεν είμαι σίγουρος αν ένα Euro5 με εκπομπές 200-200 μπορεί να βγάλει άδεια με έδρα Αθήνα.

Καλημέρα!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...