Κλικ για μεγέθυνση (φωτο από imerisia.gr) |
Στην επόμενη ανάρτηση ένα
βασικό εργαλείο ώστε οι αναγνώστες μας να βρουν τις εκπομπές CO2 των αυτοκινήτων τους (επιβατηγών και,
επαγγελματικών) και να δουν αν μπορούν να κυκλοφορούν χωρίς περιορισμούς στο
δακτύλιο.
Αν και ό ¨πράσινος¨ δακτύλιος έχει ανακοινωθεί από
τον Μάιο, αποφύγαμε να προχωρήσουμε σε σχετική ανάρτηση διότι δεν μπορούσαμε να
πιστέψουμε τα όσα διαβάζαμε στη σχετική υπουργική απόφαση και ελπίζαμε ότι μετά
τις εκλογές, οι νέοι αρμόδιοι υπουργοί θα προχωρούσαν σε σχετική τροποποίηση.
Όμως πέσαμε
έξω και τώρα .. επιμένουν (??) ότι θα εφαρμοσθεί όπως έχει σχεδιασθεί. Η
πρόβλεψη μας εξακολουθεί να είναι: ΑΔΥΝΑΤΟΝ!! Αν τώρα ξεκινήσει η αναγκαία
ριζική τροποποίηση της σχετικής ΚΥΑ, το χρονοδιάγραμμα πρώτης εφαρμογής
εκτιμούμε ότι μπορεί να είναι στην καλύτερη περίπτωση τον Ιανουάριο του 2013.
Με μοναδικό
στόχο να βοηθήσουμε τη νέα πολιτική ηγεσία να σχεδιάσει ένα πραγματικά πράσινο δακτύλιο αποφασίσαμε να
προχωρήσουμε σε μια σειρά αναρτήσεων αναδεικνύοντας τα στοιχεία εκείνα που
χρήζουν τροποποίησης.
Παράλληλα, επειδή
οι εκπομπές CO2
είναι πλέον καθοριστικός παράγοντας, στην επόμενη ανάρτησή μας οι αναγνώστες θα
μπορούν να βρουν τις εκπομπές των αυτοκινήτων τους, κάτι που θα έπρεπε η πολιτεία να έχει κάνει πολλά χρόνια πριν.
Οι
παρατηρήσεις μας:
1: Ο δακτύλιος δεν είναι πράσινος!!!
Είναι τόσο πράσινος όσο και όλες οι ¨περιβαλλοντικές¨ πολιτικές που
υλοποιήθηκαν τα χρόνια του ΠΑΣΟΚ (ΑΠΕ, ΑΣΩΠΟΣ, ΧΡΥΣΟΣ, κλπ) !!
Οι νέες ρυθμίσεις αφορούν σε οχήματα
που μπορούν να μπαίνουν επιπλέον
στον δακτύλιο χωρίς τους περιορισμούς των μονών –ζυγών. Επομένως οι εκπομπές
καυσαερίων εντός του δακτυλίου αυξάνονται και το κυκλοφοριακό χειροτερεύει.
Το
¨πράσινος¨ μόνο σαν ειρωνεία μπορεί να εκληφθεί!!!
Τότε γιατί έγινε??
Το μόνο που.........
μπορούμε να εικάσουμε είναι η ώθηση στην ¨πεθαμένη¨ αγορά καινουργών
αυτοκινήτων.
2: Η ΚΥΑ έχει γραφεί βιαστικά: Οι
συντάξαντες την ΚΥΑ μάλλον δεν είχαν διαβάσει το σχετικό κανονισμό και οδηγίες
της Ε.Ε, αλλά και ούτε γνωρίζουν βασικές αρχές για την ατμοσφαιρική ρύπανση και
τα κυκλοφοριακά προβλήματα!!
Δεν μπορούμε
να διανοηθούμε ότι οι αρμόδιες υπηρεσίες των Υπουργείων Μεταφορών και Περιβάλλοντος
δεν γνωρίζουν τις κοινοτικές ρυθμίσεις γι αυτό το λόγο καταλήγουμε στο
συμπέρασμα ότι έχει συνταχθεί χωρίς την συνδρομή τους.
Υπογραμμίζουμε
τα παρακάτω τεχνικά στοιχεία:
-
Δεν
έχει ληφθεί υπόψη ότι οι σχετικοί κοινοτικοί κανονισμοί αφορούν σε
συγκεκριμένες κατηγορίες οχημάτων (Μ και Ν) , ως προς τις εκπομπές καυσαερίων (euro 4, 5. 6) και ως προς στο
χρονοδιάγραμμα εφαρμογής. Π.χ οι εκπομπές στόχος για το CO2 προδιαγράφονται 130 gr/km για τα επιβατηγά (Μ) και 175 gr/km για τα ελαφριά φορτηγά (Ν), λόγω
της καθυστέρησης εφαρμογής των νέων τεχνολογιών.Επομένως το προβλεπόμενο όριο
140 gr/km της απόφασης δεν εδράζεται πουθενά.
Σε κάθε περίπτωση θα πρέπει να διαφοροποιηθεί
και το όριο για τα ελαφριά φορτηγά.
-
Οι
οριακές τιμές καυσαερίων (euro
4,5,6) βενζινοκίνητων και πετρελαιοκινήτων έχουν διαφορετικές ημερομηνίες
εφαρμογής και στις επί μέρους υποκατηγορίες Μ και Ν. Αντί λοιπόν να
προδιαγράφουν ¨επιτρεπόμενο¨ βάρος
2,2 tn
θα έπρεπε οι περιορισμοί να ήταν συνάρτηση των υποκατηγοριών και της μάζας
αναφοράς (Μάζα οχήματος – 75 kg
+100 kg)
-
Οι
έννοιες ¨εκ κατασκευής¨ και ¨εκ μετατροπής¨ θα πρέπει να ορισθούν.
Επίσης, η αναφορά της λέξης υβριδικά δεν σημαίνει τίποτα χωρίς τον κανονικό
ορισμό: ¨ ένα όχημα το οποίο για
την προώθησή του διαθέτει τουλάχιστον δύο διαφορετικούς μετατροπείς ενέργειας
και δύο διαφορετικές πηγές αποθηκευμένης ενέργειας (επί του οχήματος)∙¨.
-
Δεν
καταλαβαίνουμε γιατί τα υγραεριοκίνητα οχήματα (εκ μετατροπής) euro4
μπορούν να κυκλοφορούν στον δακτύλιο χωρίς περιορισμούς αν έχουν εκπομπές CO2 140gr/km και όχι τα αντίστοιχα
βενζινοκίνητα.
-
Οι
περιορισμοί για το μεγάλο δακτύλιο, που αφορούν σε φορτηγά και λεωφορεία,
έρχονται σε αντίθεση με άλλες ρυθμίσεις για την μέγιστη ηλικία αυτών των
οχημάτων. Πρέπει να υπάρξει σχετική εναρμόνιση.
-
Ενώ οι
ρυθμίσεις για το CO2
συζητούνται χρόνια τώρα σε επίπεδο Ε.Ε, η πολιτεία δεν έχει ενημερώσει τους πολίτες.
Πως λοιπόν οι κάτοχοι των οχημάτων θα πληροφορηθούν τις εκπομπές CO2 των οχημάτων τους ( εκτός από λίγους, που αναγράφεται στην άδεια
κυκλοφορίας) και πώς θα πραγματοποιείται
ο έλεγχος? Τα περί πράσινου σήματος
τα έχουμε ακούσει πολλές φορές στο παρελθόν. Στη χώρα μας δεν υλοποιείται η
οδηγία που αφορά στην υποχρεωτική ενημέρωση των καταναλωτών στα σημεία πώλησης
των οχημάτων για τις εκπομπές CO2
και για πράσινα σήματα θα συζητάμε???. Τουλάχιστον ας φροντίσουν για μια
διαδικτυακή βάση δεδομένων προσιτή στους καταναλωτές και με σχετική ασφάλεια σε
περιπτώσεις εκτυπώσεων και για όσους δεν έχουν τέτοια πρόσβαση ας αναλάβουν
αυτό το έργο οι αντιπροσωπείες που πούλησαν τα οχήματα ή και τα ΚΕΠ.
Η άποψη μας
για ένα πραγματικά πράσινο δακτύλιο
είναι ότι θα πρέπει να έχει στόχο τη μείωση των εκπομπών καυσαερίων και τη
βελτίωση των κυκλοφοριακών συνθηκών, αλλά και να συνδέεται με τα έκτακτα μέτρα
σε περιπτώσεις νέφους και βασική
προυπόθεση πριν την εφαρμογή είναι η σωστή ενημέρωσης των καταναλωτών.
Επειδή γράφονται και ακούγονται
πολλές ανακρίβειες όσον αφορά στις ρυθμίσεις του νέου δακτυλίου, η σχετική
Υπουργική απόφαση είναι ΕΔΩ
και προτείνουμε να την διαβάσετε.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου